Er was eens… Iedereen heeft wel een verhaal, net als vele merken wereldwijd. Merken blijven langer relevant als ze een sterk verhaal hebben: Apple is bijzonder, Lego is uniek, Patta is rebels, Tony’s Chocolonely is purpose en Nike is Just Nike. Consumenten kiezen een merk door sterke verhalen die impact hebben, verhalen die gevoelens losmaken. Die merkvoorkeur is niet makkelijk te beïnvloeden – maar het kan zeker. Wat is de kern van een merk en hoe breng je die kern door een verhaal over aan je doelgroep met als doel hun merkvoorkeur te beïnvloeden? Dat leer je in deze stone. Elk bestaand merk heeft in potentie een eigen, uniek verhaal te vertellen. Je leert dat verhaal te vinden door te kijken naar wat aansluit bij de huidige tijd, de doelgroep en de marktpositie. Je gaat op avontuur en doet onderzoek, verdiept je in positionering, in beïnvloedingspsychologie en ontdekt hoe je impactvolle verhalen analyseert, bedenkt, maakt en vertaalt naar content. Dit alles gedurende 9 weken op zeer creatieve en inspirerende wijze, mede mogelijk gemaakt door experts uit het beroepenveld; strategen, creatieven, brand managers, storytellers, film makers… de hele crew doet mee. Je opdracht is om voor een cool (bestaand of nieuw te verzinnen) merk, het huidige merkverhaal door middel van onderzoekend vermogen onder de loep te nemen/te bedenken. Je gaat ervoor zorgen dat het merk (weer) aansluit bij de gekozen (herziene of nieuwe) positionering en doelgroep(en). Wat daarvoor nodig is ga je zelf en met je medestudenten bepalen, onder begeleiding van docenten en experts uit het beroepenveld. Is de positionering helder en relevant, past het verhaal hierbij, is er eigenlijk wel een verhaal, of is het dringend toe aan vervanging? Je leert hoe je een goed verhaal kunt vormgeven en vertellen (met oog op multimediale uiting), inclusief het bedenken van een goed concept en creatief proces. En uiteindelijk maak je (ja je leest het goed, maken..) daadwerkelijk een brandfilm die past bij de positionering en je presenteert dit met bijbehorende onderbouwing, uiteindelijk vertaald in verschillende merkuitingen (content). Als jij vanuit CO of CB wilt gaan werken in het creatieve umfeld van Brand Positionering, Brand Storytelling en Brand Movies, dan zit je goed gebeiteld in deze stone. De enige CO stone waarin je echt creatief werk gaat maken, uniek dus!
Deze stone wordt in studiejaar 2023-2024 aangeboden in blok 3 en 4.
Voor vragen kun je contact opnemen met Fiona Cordes: f.h.cordes@hva.nl
The End…
Belangrijk onderdeel van deze stone, eindproduct is een merkfilm in een video
In deze stone maak je de volgende media:
In deze stone maak je de volgende media: