Corporate Communicatie is het vakgebied binnen communicatie waar je overkoepelend de communicatie van een organisatie aanstuurt. Je kijkt dus niet naar één discipline, maar je kijkt naar alle stakeholders van de organisatie en naar alle communicatie-uitingen richting die stakeholders. Een heel divers vakgebied waarbij je kennis maakt met verschillende sub-domeinen van communicatie en je dus een allround communicatieprofessional wordt.
In deze stone leer je hoe belangrijk de inzet van Corporate Communicatie is voor het succes van een organisatie. Je leert hoe je de identiteit en het imago van een organisatie kunt managen. Daarvoor moet je stakeholders in kaart brengen en een analyse maken van de organisatie, waarbij je actief op zoek gaat naar de gap’s tussen het imago en de identiteit van de organisatie. Je maakt kennis met de verschillende sub-domeinen van het communicatievak zoals interne communicatie, sponsoring, public affairs, woordvoering etc en leert hoe je deze met de bijbehorende middelen optimaal en geïntegreerd kunt inzetten. Daarbij hou je goed oog voor waar de kansen liggen om bestaande communicatie te verbeteren. Je leert dus een brede blik ontwikkelen op de verschillende communicatiedisciplines van een organisatie.
Je maakt in opdracht van een beursgenoteerde organisatie een strategisch adviesplan. Het plan ondersteunt en versterkt de koers en doelstellingen van de organisatie en geeft de directie richting over impactvolle geïntegreerde communicatie richting zowel de interne als externe stakeholders. Kort gezegd, wat gaan we wanneer naar wie en hoe communiceren?
Corporate Communicatieprofessionals zijn werkzaam bij bedrijven, NGO’s en de overheid. Ze zijn nieuwsgierig, creatief, weten wat er speelt in de maatschappij en de organisatie en hebben lef. Deze adviseur schuift aan bij directies om advies te geven hoe communicatie kan bijdragen aan het succes van de organisatie. Het zijn generalisten die bekend zijn met de inzet van de diverse specialismes van het communicatievak, of het nou gaat om sponsoring, interne communicatie of public affairs. Zij weten hoe je het verschil kunt maken. Zoek maar eens op vacatures voor Corporate Communicatie, dan krijg je een beeld van je mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Je gaat in deze stone werken aan een adviesrapport over geïntegreerde communicatie en de bijbehorende middelen. Minimaal 1 middel naar eigen keuze werk je concreet uit.
In studiejaar 23/24 wordt Corporate Communicatie aangeboden in semester 2 blok 3, bij zowel voltijd als deeltijd. Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Hilde Roelofsen via h.roelofsen@hva.nl.
In deze stone maak je de volgende media:
In deze stone maak je de volgende media: