CO+CB

STUDIEROUTEKAART

LEGENDA IMPACTGEBIEDEN
OVERIGE ICONEN
verleiders & vermarkters
vernieuwers
wereld verbeteraars
verbeelders & vermakers
verdieners & ondernemers
verbinders & veranderaars
verplicht
(ook) engelstalig
LEGENDA MAAKONDERWIJS
audio
beeld
keuze
concept
digitaal
locatie
tekst
video
Niveau 3
Stones: Campagnes voor een nieuwe wereld - 15 ECTS
Wereldverbeteraars
Campagnes voor een nieuwe wereld

Online pesten, gendergelijkheid en de mentale gezondheid van jongeren zijn voorbeelden van actuele onderwerpen waar gedragsverandering nodig is. In deze stone leer je hoe je media en communicatie kunt inzetten om gedrag te veranderen.

Samen met medestudenten ontwikkel je een gedragsveranderingscampagne voor een actueel maatschappelijk onderwerp. Je doet onderzoek, ontwikkelt concepten en maakt vervolgens producten die bijdragen aan het doel van de campagne. Je gebruikt gedragsveranderingstechnieken, waarbij je afweegt tot hoever je hierbij kunt en mag gaan.

We maken in deze stone gebruik van het door de overheid ontwikkelde CASI-model (communicatie activatieinstrument). Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI) | Publicatie | Rijksoverheid.nl. Dit model/stappenplan is gebaseerd op theorieën uit de gedragspsychologen.  

Wat ga je maken/doen tijdens de stone?

De campagne is het eindproduct waar je naartoe werkt, maar om hiertoe te komen, zijn er een aantal stappen die je moet zetten. Je begint met onderzoek naar het gedrag van de doelgroep van de campagne. De resultaten hiervan verwerk je in een gedragsanalyse. Daarnaast ga je je flink verdiepen in verschillende theorieën uit de gedragspsychologie. Dit alles helpt je om keuzes te maken over wat wel of niet gaat werken in de campagne. Je werkt vervolgens individueel een campagnemiddel uit. Hierbij mag je zelf kiezen welk mediumtype je gaat gebruiken. Poster, video, radiospotje, flyer, alles is mogelijk. Kies wel iets waar je al ervaring mee hebt, want we bieden geen vaardigheidslessen. Uiteindelijk zorg je er als groep voor dat alle middelen een samenhangende campagne vormen.

Wat heb je geleerd aan het eind van de stone?

Heel veel, maar de belangrijkste dingen die je aan het eind van deze stone hebt geleerd, zijn:

  • Hoe je gedrag kunt veranderen met behulp van media en communicatie.
  • Hoe je gedragsstrategieën en -technieken toe kunt passen in campagnemiddelen.
  • Hoe je onderzoek doet naar gedrag.
  • En: Welke ethische aspecten een rol spelen bij het beïnvloeden van gedrag.

 

Wat lever ik op? Je levert een campagnemiddel/product op, bijvoorbeeld een poster, een korte video of een social mediacampagne.  Minstens zo belangrijk is de verantwoording van je campagnemiddel bestaande uit een gedragsanalyse (onderzoek van het type gedrag dat je wil veranderen) en een procesboek van de creatie.

Voor wat voor opdrachtgever werken we?

Iedere klas heeft één opdrachtgever. Dit kan een bureau zijn dat gedragscampagnes maakt (bijvoorbeeld Roorda of Buhrs). Maar dit kan ook de overheid of een non-profitorganisatie zoals Greenpeace zijn. Let op: het gaat wel altijd om een maatschappelijk vraagstuk waarmee je aan de slag gaat en waar je gedragsverandering voor wil bereiken.

Praktische informatie

  • Deze stone wordt ieder blok aangeboden.
  • Vragen over deze stone? Neem contact op met Marijke Smit via m.smit@hva.nl.

 

In deze stone maak je de volgende media:

In deze stone maak je de volgende media:

keuze
concept