Ben jij betrokken en creatief en wil jij leren hoe je met verhalen verschil kunt maken in de wereld? Hoe je door het creëren van tegenverhalen een bijdrage kunt leveren aan grote maatschappelijke thema’s? Word dan Storyhacker en join onze challenge!
In deze internationale challenge ga je 20 weken aan de slag met het maken van verhalen met maatschappelijke impact. Je ontwikkelt een vernieuwende campagne met video, audio en tekst, waarbij het videoproduct centraal staat. Dit kan een docu, short, animatie, reportage, of iets anders zijn. Dit is je kans om jouw creatieve skills en stem in te zetten om het verschil te maken!
En dat is keihard nodig, want als samenleving staan we voor grote uitdagingen. Of het nu gaat om het klimaat, om inclusief samenleven of om de toekomst van onze democratie; we staan als mensheid aan de vooravond van grote veranderingen.
De oude wereld werkt niet meer, er moet wat veranderen. Echter, we vertellen elkaar verhalen die passen bij deze oude wereld; bijvoorbeeld dat economische groei het belangrijkste is, dat immigranten onze banen stelen, dat heterorelaties de norm zijn, en dat privacy dood is. Deze verhalen houden ons als mens en samenleving tegen om de verandering aan te gaan die nodig is. We hebben dus nieuwe verhalen nodig. Nieuwe makers, nieuwe ideeën, nieuwe stemmen, nieuwe woorden en nieuwe beelden.
Dat noemen wij story hacken: bestaande verhalen in de samenleving die ons belemmeren om te veranderen, begrijpen en duiden. Om vervolgens een vernieuwend tegenverhaal te maken. Hoe ziet jouw ideale wereld eruit? En hoe breng je jouw stem naar buiten, om die gewenste toekomstige wereld dichterbij te brengen? Met jouw tegenverhaal richt je je op de verandering die jij wilt zien in de toekomstige samenleving.
Wat ga je doen?
De challenge beslaat twee blokken en je krijgt daarmee, voor het eerst in je opleiding, de kans om je echt onder te dompelen in een opdracht, veel te leren en een hechte band te ontwikkelen met je klasgenoten en docenten. Echt een community te vormen, waarin je samen optrekt, leert, experimenteert, elkaar uitdaagt en steunt.
We zijn een internationale challenge. Je kunt ervoor kiezen om in de Engelstalige of Nederlandstalige klas deel te nemen. In de Engelstalige klas zitten exchange studenten van over de hele wereld en ga je 1 week op werkreis bij een partnerschool in Europa. In de NL-talige klas werk je aan internationale thema’s en werk je online een week samen met studenten uit Amerika, Canada, Indonesië of Korea.
Visuele storytelling staat als vorm centraal tijdens de challenge, je gaat dus echt beter worden en je verdiepen in beeldtaal, het conceptualiseren en maken van verschillende beeldverhalen in de vorm van fotografie, animatie en bewegend beeld. Ook leer je hoe je visual storytelling combineert met audio en tekst, om het nog impactvoller te maken.
Je leert daarnaast over storytelling, verhaallijnen, narratieve psychologie, genres, productie van verhalen, nieuwe technologieën (zoals AR en VR), futuring methoden, concept denken en kunst. Je leert wat impact is en hoe je maatschappelijke impact kunt hebben door middel van video, audio en tekst.
Wat ga je maken?
Je ontwikkelt een vernieuwende impactcampagne met video, audio en tekst, waarbij het videoproduct centraal staat. Dit kan een docu, short, animatie, reportage, of iets anders zijn. Je krijgt les van ervaren fotografen, documentaire makers, visuele vormgevers en journalisten.
Dit doe je voor een maatschappelijk issue dat jij belangrijk vindt of je gaat in blok 2 van de challenge aan de slag voor een maatschappelijke organisatie zoals; Woman Inc, Greenpeace, Racism & Technology Center of Creatives for Climate.
Wat kun je ermee?
Met het portfolio van deze stone kun je jezelf presenteren als impactvolle verhalenmaker. Daarmee onderscheid jij je in jouw eerstvolgende stage of baan als journalist, communicatiemanager, strateeg of content maker.
Waarom kies je voor deze challenge?
Als je betrokken en creatief bent en wilt leren hoe jij jouw stem en creativiteit kunt inzetten om een bijdrage te leveren aan het veranderen van belangrijke issues in onze samenleving.
Deze challenge geeft je ook de kans om echt beter te worden in visual storytelling en hoe je tegenverhalen maakt die impact hebben.
Ook krijg je de kans om je hier 20 weken in onder te dompelen samen met een internationale community van studenten en docenten.
Praktische informatie
In deze stone maak je de volgende media:
In deze stone maak je de volgende media: