Iedereen heeft wel een verhaal, net als vele merken wereldwijd. Merken blijven langer relevant als ze een sterk verhaal hebben: Apple is bijzonder, Lego is uniek, Patta is rebels, Tony’s Chocolonely is purpose en Nike is Just Nike. Consumenten kiezen een merk door sterke verhalen die impact hebben, verhalen die gevoelens losmaken. Die merkvoorkeur is niet makkelijk te beïnvloeden – maar het kan zeker. Wat is de kern van een merk en hoe breng je die kern door een verhaal over aan je doelgroep met als doel hun merkvoorkeur te beïnvloeden? Dat leer je in deze stone. Elk bestaand merk heeft in potentie een eigen, uniek verhaal te vertellen. Je leert dat verhaal te vinden door te kijken naar wat aansluit bij de huidige tijd, de doelgroep en de marktpositie. Je gaat op avontuur en doet onderzoek, verdiept je in positionering, in beïnvloedingspsychologie en ontdekt hoe je impactvolle verhalen analyseert, bedenkt, maakt en vertaalt naar content. Dit alles gedurende 9 weken op zeer creatieve en inspirerende wijze, mede mogelijk gemaakt door experts uit het beroepenveld; strategen, creatieven, brand managers, storytellers, film makers… de hele crew doet mee.
Wat ga je doen?
Storytellers rule the world! Elk merk heeft wel een verhaal te vertellen, van Nike, Dove, Patta tot Swapfiets. Deze verhalen komen vanuit een bepaald merk DNA en een gekozen positionering. In deze stone duik je in de uitdagende werelden van merkpositionering, merkverhalen en merkfilms. Op basis van strategisch onderzoek (intern/extern) ontwikkel je voor NS/Hallmark/Rijksmuseum en andere grote merken een (herziene) positionering, wat je omschrijft in een merk kompas. Dit kompas geeft je richting in het bepalen en ontwikkelen van een merkverhaal in de vorm van een manifest, en uiteindelijk bedenk en maak je hierbij een passende merkfilm. Tussentijds toets je het kompas, het manifest en de merkfilm concepten bij de opdrachtgever(s), doelgroep(en) en peers om aan te scherpen. In een eind presentatie overtuig je de opdrachtgever (en docenten en mede studenten) van jouw bedachte en gemaakte merkfilm.
Wat ga je maken?
Je opdracht is om voor een cool (bestaand of nieuw te verzinnen) merk, het huidige merkverhaal door middel van onderzoekend vermogen onder de loep te nemen/te bedenken. Je gaat ervoor zorgen dat het merk (weer) aansluit bij de gekozen (herziene of nieuwe) positionering en doelgroep(en). Wat daarvoor nodig is ga je zelf en met je medestudenten bepalen, onder begeleiding van docenten en experts uit het beroepenveld. Is de merkpositionering helder en relevant, past het verhaal hierbij, is er eigenlijk wel een verhaal, of is het dringend toe aan vervanging? Je leert hoe je de merkidentiteit kunt doorvertalen in een merkkompas, hoe je een goed verhaal kunt vormgeven en vertellen (met oog op multimediale uiting), inclusief het bedenken van een goed concept en creatief proces. En uiteindelijk maak je (ja je leest het goed, maken..) daadwerkelijk een brandfilm die past bij de positionering en je presenteert dit met bijbehorende onderbouwing aan alle stakeholders.
Wat kun je ermee?
Als jij vanuit CO of CB wilt gaan werken in het creatieve/strategische umfeld van Brand Positionering, Brand Storytelling en Brand Movies, dan zit je goed gebeiteld in deze stone. Aan klantzijde en/of bureauzijde, je bent na het volgen van deze stone van vele markten thuis. En het is de enige CO stone waarin je echt creatief werk gaat maken, uniek!
Waarom kies je voor deze stone?
Als je je wilt verdiepen in de wereld van strategische merkpositionering, waarin jij echt het verschil kan maken, om creatieve merkverhalen te kunnen bedenken en maken vanuit een nieuwe/herziene merkidentiteit, dan zit je goed in deze leuke stone. Storytelling is en blijft super relevant, voor/van alle merken, voor alle mensen.
Literatuur
Literatuur: "Power Brands 2.0" - Marc Oosterhout / "De 12 oerkarakters van storytelling" - Mieke Bouma / "Basisboek scenarioschrijven" - Joost Schrickx
Toetsing
Je werkt de hele periode aan een Miro bord, waarin alle werkstappen en tussenproducten vertegenwoordigd zijn, inclusief feedback en reflectie. Aan het eind lever je dat in, naast het eindproduct (de brandmovie) en het pitchdeck, wat je aan alle stakeholders presenteert.
Praktische informatie
In deze stone willen we het werkveld optimaal integreren. Naast veel expertlessen van relevante merkstrategen, storytellers en filmmakers, gaan we ook minstens 1 dag op expeditie naar buiten, naar een relevant merk om op locatie te werken aan die casus. Tevens organiseren we de kick off en de eind presentatie veelal op externe, relevante locaties.
Contactgegevens
Voor vragen, mail Fiona Cordes: f.h.cordes@hva.nl.
In deze stone maak je de volgende media: