CO+CB

STUDIEROUTEKAART

LEGENDA IMPACTGEBIEDEN
OVERIGE ICONEN
verleiders & vermarkters
vernieuwers
wereld verbeteraars
verbeelders & vermakers
verdieners & ondernemers
verbinders & veranderaars
verplicht
(ook) engelstalig
LEGENDA MAAKONDERWIJS
audio
beeld
keuze
concept
digitaal
locatie
tekst
video
Niveau 3
Stones: Expeditie eerlijk merk - 30 ECTS
Verleiders & Vermarkters | Verbinders & Veranderaars
Expeditie eerlijk merk

Hoe help je merken geloofwaardig en overtuigend te communiceren over hun purpose?

Bij Expeditie Eerlijk Merk stap jij in de wereld van bekende merken die positieve impact willen maken op de wereld om hen heen. Terwijl de druk voor merken toeneemt om een grote maatschappelijke bijdrage te leveren door te werken aan duurzaamheid (voor mens, maatschappij en milieu), wordt de rol voor de communicatieprofessional ook uitdagender. Want merkbeloftes werken alleen als ze eerlijk zijn

Wat ga je doen? Je gaat voor een bekend consumentenmerk aan de slag. We werken samen met opdrachtgevers die een purpose hebben; ze willen bijdragen aan een betere wereld, maar zijn tegelijk ook gericht op groei en winst. Hoe gaat dit samen? We leren jou welke stappen je moet doorlopen om een purpose gedreven merk en de buitenwereld van dit merk te doorgronden, zodat je advies kunt geven over communicatie die geloofwaardig is en overtuigend.

Je krijgt hierbij een goede theoretische basis over:

  • Purpose: wat houdt een purpose gedreven merk in? Waarom wordt purpose in de praktijk steeds belangrijker?  Hoe ga je om met ethische dilemma’s en de verschillende behoeften van jouw stakeholders?
  • Branding: hoe dragen merken hun purpose geloofwaardig uit, zonder greenwashing of purpose washing? Welke creativiteit wordt daarbij van jou verwacht als communicatieprofessional?
  • Gedragspsychologie: hoe kun je houding en gedrag van mensen verklaren? Waarom vinden veel mensen duurzaamheid belangrijk maar doen ze er niets mee? En hoe leidt dat tot verschillende doelgroepen als het gaat om duurzaamheid?
  • Personal branding: wat zijn mijn waarden en drijfveren als professional? Wat vind je zelf belangrijk als het gaat om jouw werk? Hoe ga je jezelf in de markt zetten?

Kortom, je gaat leren hoe je bouwt aan eerlijke merken, met de juiste boodschap om de harten van interne en externe doelgroepen te winnen.

Wat ga je maken?

Blok 3: purpose scan.

• Een onderzoek naar de interne en externe omgeving van een jouw opdrachtgever vanuit het perspectief van de purpose.

Blok 4: purpose communicatie

• Een strategisch communicatie-advies voor jouw opdrachtgever om de purpose geloofwaardig, relevant en onderscheidend te communiceren naar medewerkers en externe stakeholders.

• Creatieve concepten en middelen voor medewerkers én doelgroep die elkaar moeten versterken, als vertaling van jouw strategische communicatie-advies.

Als rode draad ontwikkel je een personal brand waarin je jouw waarden als professional presenteert.

Wat kun je ermee?

Je kunt met deze challenge in de breedte de beroepsrollen van een communicatieprofessional vervullen (bij organisaties/merken en aan bureauzijde). Je meerwaarde is echter dat je beter in staat bent om op strategisch niveau een gesprekspartner te zijn voor organisaties en klanten als het gaat om duurzaamheid in brede zin (milieu, mens en maatschappij) en het bouwen van merken. Expeditie Eerlijk Merk sluit daarom ook goed aan bij vacatures voor duurzaamheid & communicatie en vacatures voor communicatie bij een purpose gedreven merk.

Waarom kies je voor deze challenge?

  • De challenge duurt 20 weken, dus je kunt je goed verdiepen in een actueel onderwerp
  • Je leert dus ook je medestudenten goed kennen, want je hebt een half jaar lang dezelfde klas.
  • Purpose communicatie is een onderwerp in het vakgebied dat steeds belangrijker wordt, maar waarover nog niet alles bekend is. Je bent dus vernieuwend bezig.
  • Je maakt niet alleen communicatie voor externe maar ook interne doelgroepen (medewerkers) en leert dus hoe je geïntegreerde communicatie maakt.
  • Als communicatieprofessional heb je in het werkveld een belangrijke extra te bieden: je hebt goed begrip van psychologie over doelgroepen, weet alles over purpose en kunt onderzoek en branding op de juiste manier inzetten om duurzaamheid geloofwaardig uit te dragen.

Literatuur en toetsing

We werken met verschillende artikelen die we op de modulepagina delen. Daarnaast schrijven we 2 boeken voor: ‘De winst van purpose’, H. W. Volberda e.a. (2022) en ‘Sociale Psychologie’, E. Aronson e.a. (2022). Voor onderzoek werken we met het boek ‘Wat is onderzoek’ van Nel Verhoeven. Deze is ook online te lezen via de HvA-bibliotheek.

Je wordt getoetst aan de hand van een individueel eindportfolio met een samenvattend onderzoek, strategie, concepten, middelen en personal brand. Je geeft ook een eindpresentatie: je presenteert je advies en personal brand en we gaan het gesprek aan over je keuzes en onderbouwing.

Praktische informatie en contactgegevens

De challenge is een verdiepende module van 20 weken en kan als minor worden gekozen (voor alle studenten, enige kennis over communicatie is een pre), of als challenge in plaats van 2 stones (alleen voor studenten Communicatie).

Meer weten? Stuur gerust een mailtje naar de coördinator Grace Gubbels- Paap: g.c.gubbels-paap@hva.nl

In deze stone maak je de volgende media:

keuze
concept