CO+CB

STUDIEROUTEKAART

LEGENDA IMPACTGEBIEDEN
OVERIGE ICONEN
verleiders & vermarkters
vernieuwers
wereld verbeteraars
verbeelders & vermakers
verdieners & ondernemers
verbinders & veranderaars
verplicht
(ook) engelstalig
LEGENDA MAAKONDERWIJS
audio
beeld
keuze
concept
digitaal
locatie
tekst
video
Niveau 2
Stones: Online merken bouwen - 15 ECTS
Verleiders en vermarkters
Online merken bouwen - deeltijd

Heb je weleens gehoord van Sanquin? Ja, de bloedbank ja. Maar wist je ook dat zij naast bloed ook plasma verzamelen waarvan medicijnen worden gemaakt waarmee levens worden gered? Daarom heeft Sanquin meer donateurs nodig en daarvoor hebben ze jou hulp nodig! Klaar om Sanquin te helpen om levens te redden?

Bij Online Merken Bouwen leer je écht dingen die je direct kunt toepassen tijdens je stage of bij je eerste baan. Grote kans dat je daar te maken krijgt met customer journeys, Google Analytics, Social Media of andere online kanalen.

Je begint met een analyse van de doelgroep, trends en natuurlijk Sanquin zelf en onderzoekt hoe de traffic naar de website, de website zelf en de social engagement verhoogd kunnen worden. Zetten ze wel de juiste middelen in? Hebben ze zich wel goed gepositioneerd? Slaat de boodschap wel aan bij de doelgroep? Aan de hand van deze analyse breng je de ideale customer journey in kaart en bedenk je een campagneconcept om de juiste boodschap en positionering goed onder de aandacht te brengen. Deze elementen vormen samen je online campagneplan.

De online middelen die onderdeel zijn van je online campagneplan ontwikkel je ook zelf. Je bepaalt dus zelf de inhoud: met welke boodschap trigger je de doelgroep en welke verleidingstechnieken van Cialdini pas je toe? Daarna maak je ook daadwerkelijk enkele online middelen, hoe cool is dat?

Wat ga je maken?

Je eindproduct wordt gevormd door een verantwoording (analyse) die je met een groep doet en een online campagneplan en een uitwerking van 7 online middelen, dit deze maak je individueel.

Wat ga je leren?

  1. Je leert onderzoek doen en te analyseren. Je doet onderzoek naar de doelgroep, trends in de markt, je analyseert online kanalen van de opdrachtgever waaronder de website met behulp van Google Analytics. Ook kijk je naar de online kanalen van andere organisaties, hoe zijn zij succesvol en wat kun jij ook gebruiken voor Sanquin.

  2. Je leert om een campagneconcept te maken op basis van de kerninzichten uit je onderzoek. Daarnaast leer je hoe je een customer journey in kaart brengt en leer je doelstellingen te formuleren per middel met een bijbehorende KPI om zodoende je doel te behalen.

  3. Je leert welke online middelen je kunt inzetten en hoe je hiermee meer kliks genereert. Je houdt natuurlijk ook rekening met de kosten.

De Stone Online Merken Bouwen leert je dus hoe je een goede analyse maakt en hoe je aan de hand daarvan een campagneconcept ontwikkelt en een customer journey opstelt. Daarnaast leer je welke online middelen er zijn en hoe je ze kunt inzetten. We behandelen onder andere: SEO, SEA, e-mailmarketing, display advertising, influencer marketing en natuurlijk Social Mediamarketing. Ook leer je waar een goede landingspagina en een website aan moeten voeldoen.

Kortom: je leert hier veel dingen die je ook direct kunt toepassen in een baan of stage.

Literatuur en toetsing

De literatuur bestaat uit een reader en verschillende artikelen en video’s die studenten moeten lezen en kijken.

Deze stone wordt in blok 2 aangeboden.

Voor vragen kun je contact opnemen met stonecoördinator Hans Clemens, h.p.clemens@hva.nl.

In deze stone maak je de volgende media:

keuze
concept