Ben jij een aanstormend videotalent, een creatieveling die ver buiten kaders durft te denken, een verhalenbinger die leeft voor entertainment en dramatiek in al zijn verschijningsvormen? Dan is Maken Om Te Raken de stone voor jou!
Wanneer heb jij voor het laatst gehuild van het lachen of keek je weg omdat het te spannend werd? In deze stone leer je hoe je mensen raakt met een videoverhaal. Denk aan een ontroerende documentaireaflevering, een absurdistische sketch, een geestige animatie, een meeslepende drama-aflevering of een hilarische spelshow.
Wat ga je leren? Uiteraard word je volledig ondergedompeld in alle ins en out over cameravoering, narratieve structuren, filmwetmatigheden en montagetheorieën die je video naar een hoger level zullen tillen. Een flinke klus om in de vingers te krijgen, maar wij gaan je helpen! Je maakt flink veel vlieguren.
Hoe maak je nou zo’n video die raakt? Welke inzichten in de psychologie van de mens heb je hiervoor nodig? Welke culturele bagage moet je verzamelen? Met welke maatschappelijke trends en thema’s moet je rekening houden? En niet onbelangrijk, past het bij wat de doelgroep wil zien? Daarnaast is kennis van (de geschiedenis) van het medialandschap onontbeerlijk. En last but not least, je eigen creativiteit wordt flink aangeboord.
Wat ga je doen? Je werkt voor een opdrachtgever als NPO3Lab, een mediamerk of een omroep. Na een aantal weken pitch je een creatief concept, dat doe je op basis van de verkregen onderzoeksresultaten. Raak je de doelgroep met jouw idee, is dit voldoende prikkelend en boeiend? Je werkt je idee verder uit tot een script/scenario en storyboard aan den hand waarvan je uiteindelijk jouw eigen individuele, video maakt. Na de post-productie en een testviewing bij de doelgroep kan het niet anders dan dat de opdrachtgever onder de indruk is.
Bij het produceren van een video, komt nogal wat kijken; daarom werk je samen met medestudenten in de voorbereiding, op de draaidagen en in de post-productie. Om alle inspiratie die je in en buiten de lessen opdoet als videomaker bij te houden, werk je aan een verantwoordingsdossier. Daarin beschrijf je precies waarom je welke keuzes hebt gemaakt. Hierin onderbouw je je eigen videoproductie aan de hand van de theorieën die je hebt verkregen over emoties, narratieve structuren, ethiek, cameravoering, montage en meer. In een reflectievideo blik je terug op je persoonlijke, creatieve ontwikkeling als mediamaker.
Wanneer kies je voor deze stone? Ben je visueel ingesteld, kijk je alles wat los en vast zit en houd je ervan zelf iets te verzinnen en maken? Dan is deze stone iets voor jou.
Praktisch: Deze Stone wordt in blok 2, 3 en 4 van het studiejaar 2024-2025 aangeboden. Het is fijn als je een eigen (spiegelreflex)camera hebt. Vragen over deze stone? Neem contact op met stonecoördinator (ad interim) Machteld Bijl via m.bijl@hva.nl.
In deze stone maak je de volgende media: