Identiteit en imago zijn twee kernbegrippen in het communicatievak. De identeit van een organisatie is wie je bent als organisatie. Het imago is hoe de buitenwereld je ziet. In de praktijk is hier vaak een kloof (‘gap’) tussen: zo wil de NS een betrouwbaar en open bedrijf zijn, maar zien de reizigers de NS vaak als onbetrouwbaar. Communicatie kan bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen de identiteit en het imago van een organisatie. De vraag die in deze stone centraal staat is: Hoe zorg je dat JOUW bedrijf een imago heeft dat aansluit bij wat het bedrijf graag wil uitstralen?
Wat ga je maken/doen tijdens de stone? Je gaat onderzoek doen naar de identiteit en het imago van jouw organisatie. Vervolgens ga je een advies opstellen om een eventuele gap tussen de identiteit en het imago te verkleinen. Daarna werk je een communicatiemiddel uit. Je mag zelf kiezen welk middel uit je advies je uitwerkt; bijvoorbeeld een social mediacampagne, pr-stunt, event, video, alles is mogelijk, mits het bijdraagt aan de doelstelling in je advies en past bij jouw organisatie. Kies wel iets waar je al ervaring mee hebt, want we bieden geen vaardigheidslessen.
Wat heb je geleerd aan het eind van de stone?
Wat lever ik op?
Voor wat voor opdrachtgever werken we?
In deze stone ga je voor je eigen werkgever aan de slag te gaan. Je gaat onderzoeken welke identiteit jouw organisatie heeft en wat het imago is. Vervolgens ga je een advies opstellen om een eventuele gap tussen de gewenste situatie en werkelijke situatie te verkleinen. Van dit advies werk je één communicatiemiddel uit.
Praktische informatie
In deze stone maak je de volgende media: