CO+CB

STUDIEROUTEKAART

LEGENDA IMPACTGEBIEDEN
OVERIGE ICONEN
verleiders & vermarkters
vernieuwers
wereld verbeteraars
verbeelders & vermakers
verdieners & ondernemers
verbinders & veranderaars
verplicht
(ook) engelstalig
LEGENDA MAAKONDERWIJS
audio
beeld
keuze
concept
digitaal
locatie
tekst
video
Niveau 2
Stones: Communicatie: Identiteit en Imago - 15 ECTS
Verbinders & Veranderaars
Communicatie: Identiteit en Imago - deeltijd

Identiteit en imago zijn twee kernbegrippen in het communicatievak. De identeit van een organisatie is wie je bent als organisatie. Het imago is hoe de buitenwereld je ziet. In de praktijk is hier vaak een kloof (‘gap’) tussen: zo wil de NS een  betrouwbaar en open bedrijf zijn, maar zien de reizigers de NS vaak als onbetrouwbaar. Communicatie kan bijdragen aan het verkleinen van de kloof tussen de identiteit en het imago van een organisatie. De vraag die in deze stone centraal staat is: Hoe zorg je dat JOUW bedrijf een imago heeft dat aansluit bij wat het bedrijf graag wil uitstralen?

Wat ga je maken/doen tijdens de stone? Je gaat onderzoek doen naar de identiteit en het imago van jouw organisatie. Vervolgens ga je een advies opstellen om een eventuele gap tussen de identiteit en het imago te verkleinen. Daarna werk je een communicatiemiddel uit. Je mag zelf kiezen welk middel uit je advies je uitwerkt; bijvoorbeeld een social mediacampagne, pr-stunt, event, video, alles is mogelijk, mits het bijdraagt aan de doelstelling in je advies en past bij jouw organisatie. Kies wel iets waar je al ervaring mee hebt, want we bieden geen vaardigheidslessen.

Wat heb je geleerd aan het eind van de stone?

  • Het kennen en toepassen van de belangrijkste modellen en theorieën op het gebied van communicatie.
  • Onderzoek doen naar identiteit en imago.
  • Een communicatieadvies opstellen om een eventuele ‘gap’ tussen identiteit en imago door middel van communicatie te verkleinen en een communicatiemiddel uit dit advies uitwerken.

Wat lever ik op?

  • Gap-analyse identiteit -imago voor jouw werkgever (individueel onderzoek)
  • Communicatieadvies om een eventuele ‘gap te verkleinen (individueel)
  • Campagnemiddel (individueel), inclusief proces
  • Digitale kennistoets (individueel)

Voor wat voor opdrachtgever werken we?

In deze stone ga je voor je eigen werkgever aan de slag te gaan. Je gaat onderzoeken welke identiteit jouw organisatie heeft en wat het imago is. Vervolgens ga je een advies opstellen om een eventuele gap tussen de gewenste situatie en werkelijke situatie te verkleinen. Van dit advies werk je één communicatiemiddel uit.

Praktische informatie

  • Deze stone wordt in blok 2 aangeboden.
  • Vragen over deze stone? Neem contact op met Marijke Smit m.smit@hva

In deze stone maak je de volgende media:

keuze
concept