CO+CB

STUDIEROUTEKAART

LEGENDA IMPACTGEBIEDEN
OVERIGE ICONEN
verleiders & vermarkters
vernieuwers
wereld verbeteraars
verbeelders & vermakers
verdieners & ondernemers
verbinders & veranderaars
verplicht
(ook) engelstalig
LEGENDA MAAKONDERWIJS
audio
beeld
keuze
concept
digitaal
locatie
tekst
video
Niveau 2
Stones: Innovatieve mediaconcepten - 15 ECTS
Vernieuwers
Innovatieve mediaconcepten - deeltijd

Concerten, musea, festivals, toneel; het cultuuraanbod in de regio Amsterdam is gigantisch. Maar toch zie je geen vertegenwoordiging van de gehele Amsterdamse bevolking terug in de bezoekers van culturele instellingen en evenementen. Geen interesse, geen geld, geen idee wat het eigenlijk inhoudt – er zijn vele redenen waardoor cultuur vaak maar voor een select gezelschap lijkt te zijn. Hoe kan een culturele instelling de doelgroep verbreden of vergroten met behulp van actuele technologie? Dat is het vraagstuk waar jij je bij Innovatieve Mediaconcepten mee bezig gaat houden.

Wat ga je doen? Door middel van design thinking doorloop je alle stappen die nodig zijn om tot een innovatief mediaconcept te komen. Je doet onderzoek naar een doelgroep door middel van deskresearch, en gaat ook met de doelgroep in gesprek voor fieldresearch. Je bedenkt een nieuw concept, maakt schetsen en werkt die uit tot interactieve prototypes met behulp van programma’s als Adobe XD, Photoshop en Première. De prototypes test je bij de doelgroep, daarbij houd je ook rekening met inclusive design. Blijkt uit je gebruikerstests dat je het concept moet aanpassen of verbeteren? Super, dat is de essentie van dit iteratieve ontwikkelproces!

De lessen zijn opgedeeld in drie labels:

  • Innovatie & Impact
  • UX research & Design
  • Conceptontwikkeling

Uiteindelijk is het ook belangrijk om je definitieve concept goed in de markt te zetten, daarom denk je ook na over een communicatiestrategie om de doelgroep te bereiken én te overtuigen. Ook pitch je je uiteindelijke concept en prototype aan je medestudenten en de opdrachtgever. Innovatieve Mediaconcepten sluit dan ook aan bij zowel CO- als CB-studenten.

Opdrachtgevers De opdrachtgevers bevinden zich altijd in de culturele sector. Denk hierbij aan bijvoorbeeld musea, poppodia of festivals. Grote namen als Paradiso, fotomuseum Foam, de Melkweg en het Amsterdam Museum schakelden al eerder de hulp in van onze studenten Innovatieve Mediaconcepten.

Wat ga je maken? Je werkt steeds samen met andere studenten, maar wat je produceert, doe je zelfstandig. Daarom houd je individueel je werk bij in een online procesboek via Miro. Op deze manier heb je een goed overzicht van het proces, kan je altijd terugblikken op eerder gemaakte keuzes en ontwikkel je tegelijkertijd de professionele vaardigheid voor het gebruik van online tools.

Je eindproduct is een prototype. De vorm van je prototype is afhankelijk van jouw concept. Heeft je concept fysieke elementen, waarbij geuren, geluid en smaak een rol spelen? Dan is een prototype in de vorm van een video voor jou een uitwerking. Is jouw concept een app waarbij AR zorgt voor een leukere wachttijd? Een klikbaar prototype in Adobe XD is jouw eindproduct.

Belangrijk om te weten is dat we niet verwachten dat je het product daadwerkelijk ontwikkelt, maar dat we een begrijpelijke visualisatie willen zien. Dat kan in de vorm van een video of een online product, naast het ontwikkelverslag en de reflectie op je proces die je uiteindelijk ook oplevert.

Wat kun je ermee? Je leert dat je eerste idee niet altijd je beste idee is en dat je met behulp van prototyping en input uit de doelgroep je concept echt beter kan maken. Dat breng je in de praktijk door na de briefing van een opdrachtgever een debrief op te stellen, het probleem van de opdrachtgever te analyseren en te onderzoeken hoe je tot een oplossing komt.

Innovatie speelt hierbij een rol; je ontwikkelt een concept dat de opdrachtgever nog niet eerder heeft ingezet en dat ook voor de doelgroep een nieuwe kennismaking met de opdrachtgever biedt.

Innovatieve Mediaconcepten kan aansluiten bij de volgende beroepen:

  • (Digital) Conceptontwikkelaar bij een reclame- of marketingbureau
  • Digital Strateeg bij een reclame- of marketingbureau
  • UX researcher (basis)

Waarom kies je voor Innovatieve Mediaconcepten?

Als je meer wil leren over conceptontwikkeling, innovatieve manieren van UX research en impact maken met innovatie.

De stone wordt in blok 4 aangeboden.

Vragen? Neem contact op met Nienke Polk n.polk@hva.nl.

In deze stone maak je de volgende media:

concept
digitaal
video